Triggers

Triggers zijn uitlokkingsfactoren die je in een clusterperiode beter kunt vermijden. De triggers zijn voor iedereen weer anders. Niet iedereen heeft triggers. Het is een kwestie van ontdekken wat een aanval uitlokt. Dit kun je niet na 1 x constateren. Helaas wordt men door schade en schande wijzer. Het zal dus echt een aantal keren moeten gebeuren, dat je een aanval krijgt, waardoor blijkt dat iets een trigger is. Soms is het ook toeval, dat je net een aanval kreeg, toen je een stukje chocolade at. Of een aanval hebt gekregen na het fietsen. Het zou jammer zijn dat je die dingen laat, terwijl het niet echt een trigger blijkt te zijn.

Volgens sommige artsen zijn de triggers niet aanwezig, maar berusten deze altijd op toeval. Wanneer er de aanloop is naar een aanval, krijgen wij trek in bepaalde voedingsmiddelen, zoals bijvoorbeeld chocolade, waarna een aanval volgt. Dit zou een mogelijkheid zijn, maar verklaart niet het feit dat wanneer de mensen hun triggers vermijden, de aanvallen verminderen. Ook het weer kan een trigger zijn, hier hebben wij geen invloed op. Toch is het opvallend hoeveel mensen last hebben, wanneer er bijvoorbeeld onweer op komst is. Toeval of niet, het is belangrijk om voor jezelf de conclusies te trekken: Heb ik triggers? Welke? En hoe kan ik het mezelf makkelijker maken?

Bij de episodische vorm zijn triggers vaak alleen in de clusterperiode zelf ‘not done’. Buiten hun periode ervaren veel clusterhoofdpijn patiënten, dat de triggers vrijwel geen invloed hebben. Bij de chronische vorm zijn de triggers beter te vermijden, ten alle tijde! Zeker wanneer je al schaduwpijn hebt. Op een gegeven moment voel je wel aan, wanneer iets kan of niet.

Een aantal voorbeelden van triggers kunnen zijn:
Alcohol, bepaalde kruiden, chocola, weersveranderingen, hoge luchtvochtigheid, (plotselinge) temperatuurverschillen, E-nummers, bepaalde geuren, lichtflitsen.

Het ontdekken en herkennen van je uitlokkingsfactoren, kan een hele hoop schelen! Doordat je weet wat je beter kunt vermijden, of wat je absoluut niet moet eten of doen, kan het leven met clusterhoofdpijn een stukje aangenamer maken. Om zeker te weten welke triggers voor jou van toepassing zijn, kun je het beste een dagboek bij houden. Wat heb je gegeten, wat heb je gedaan, heb je geslapen en wanneer had je een aanval?

Een makkelijke manier om een dagboek bij te houden is via een app. Wij raden de app van onze lotgenoot, Rogier Koning, aan. Hij heeft deze app ontwikkeld om de patiënt inzicht te geven in hun eigen ziektebeeld. Maar het biedt, inde vorm van een patiëntenplatform, ook de gelegenheid om deze data te delen, om een algemener beeld te krijgen, waar artsen en wetenschappers weer iets aan zullen kunnen hebben. Alles kun je registreren, als je dit wilt: Medicatie gebruik, voedingsmiddelen, slaappattroon, aanvallen etc. En allemaal met 1 druk op de knop, dus geen ingewikkelde toestanden! Lees meer op zijn site: Nobism