Ademhalingsoefening

Ademhaling. Erg belangrijk wanneer je pijn hebt. Ademhalingsoefeningen kunnen je helpen de pijn beter onder controle te houden. De pijn gaat er niet van over, maar een stukje controle en de concentratie op iets anders kan je wel de aanval door helpen. In plaats van tegen de aanval in te gaan, ga je met de aanval mee. Hoe stom het ook klinkt, maar in plaats van je hoofd tegen de muur te bonken, jezelf te slaan of de angst te laten overheersen voor iets wat er toch al is, kun je met ademhalingsoefeningen rustiger de aanval doorstaan. Bovendien doet dat geen extra pijn, ook niet na de aanval. Wat het bonken en slaan wel doet.

Een voorbeeld van ademhalingsoefening: Ga tellen!
Adem diep in in 4 tellen. Houd even je adem vast en adem uit, ook weer in 4 tellen. Na het uit ademen dit ook weer even vasthouden en dan opnieuw inademen etc. Door te tellen richt je je aandacht daarop. Het kan ontspannend werken en op een gegeven moment verleg je je gewoonte.

Dit kun je al oefenen buiten de aanvallen om. Ga hierbij op je rug liggen (evt schuin omdat plat liggen een aanval kan uitlokken) en leg je handen op je buik. Voel hoe je ademt. Je handen horen op en neer te gaan door je ademhaling. Dus adem met je buik om vervolgens je longen te vullen. Tijdens de oefening ontspan je je lichaam, vanaf je tenen naar je hoofd. Alles om de beurt. Dus, concentreer je op de ademhaling, blijf tellen en ontspan je tenen, knieën, achterwerk, buik, armen, schouders, hoofd. Blijf dit herhalen tot je je volledig ontspannen voelt. Blijf daarna nog even ontspannen liggen terwijl je de ademhalingsoefening voortzet.

Tijdens een aanval kun je je richten op deze ademhalingsoefening, het ontspannen liggen zal waarschijnlijk uitblijven. Je kunt ook tijdens het lopen of wiegen gaan tellen en je aandacht verleggen. Wat je ook doet, ga jezelf niet beschadigen, dit werkt vaak averechts. Bovendien heb je dan na de aanval weer andere pijn te verwerken, wat je lichaam geen goed zal doen. Het brengt meer stress met zich mee dan nodig is. Ook na de aanval kun je bovenstaande oefening doen, om even weer bij te komen.

Tevens kan meditatie of Yoga je helpen om te leren ontspannen. Dat kan heel goed samen met bovenstaande oefening, of wie weet leer je andere methodes om zelf meer controle te krijgen over je lichaam en ademhaling.

Ook wanneer je zuurstof gebruikt, kan dit helpen de zuurstof beter en sneller op te nemen. Lees voor juist gebruik van de zuurstof de volgende pagina:

Zuurstof

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *