Verandering gaat niet vanzelf

Om iets te veranderen in je situatie, zul je iets anders moeten doen.

Er zijn veel factoren die invloed hebben op clusterhoofdpijn. Het weer is een factor wat we vaak voorbij zien komen. Weersveranderingen, hoge luchtvochtigheid, storm, mist. Allemaal voorbeelden van weer afhankelijke triggers. Hier hebben wij geen invloed op. Het enige wat je kunt doen is je hoofd beschermen tegen de weersinvloeden.

Om verandering in je situatie te krijgen, zul je alles onder de loep moeten nemen. Uiteraard zal de clusterhoofdpijn hier niet van over gaan. Maar wellicht kun je er dan anders mee om gaan, aanvallen verminderen, verkorten of anders ondergaan.

Heel belangrijk is het ontdekken van je triggers. Door de dingen te ontdekken wat een aanval uitlokt, kun je hier verandering in brengen, zodat die aanvallen verminderen. Helaas zijn uitlokkingsfactoren voor iedereen weer anders, dus zul je voor jezelf op zoek moeten wat je aanvallen verergeren om zo je aanvallen te kunnen verminderen. Dit kun je het beste doen door het bijhouden van een dagboek.

Met welke dingen moet je dan rekening houden? Eigenlijk met alles. Wat je eet, wat je doet, je slaap patroon, inspanning, stress, het weer, alles kan invloed hebben! De bedoeling van een dagboek is om een patroon te ontdekken tussen je leefwijze en de aanvallen. Het kan erg confronterend zijn, maar het kan ook een heel goed hulpmiddel zijn. Houd dit dagboek minimaal een aantal weken bij, zodat je een uitgebreide kijk hebt op je leven en de clusterhoofdpijn en eventuele connecties hierin.

Bepaalde voeding kan aanvallen uitlokken. Denk hierbij aan verschillende kruiden, chocolade, e-nummers, kaas enz.
Al is het niet bewezen dat stress een trigger kan zijn. Toch lezen we vaak in de groep de invloed van stress, of juist het gebrek aan stress. Probeer uit te vinden wat voor invloed stress heeft op je situatie.
Gemoedstoestand kan een hoop doen. Wanneer je treurt om de aanval van net, angstig bent voor de volgende, zal dit een aanval kunnen uitlokken. Probeer het los te laten en tussen de aanvallen door afleiding te zoeken ipv te wachten op de volgende.
Inspanning kan ook triggeren. Doordat je hartslag omhoog gaat tijdens inspanning, kan dit een aanval in werking zetten.
Een hele bekende trigger is slaap. Een middagdutje is voor vele dan ook uit den boze.

Sommige zijn met een paar kleine wijzigingen in hun gedrag, eetwijze of leefstijl al een heel eind geholpen. Anderen moeten toch wat drastische veranderingen maken, om een positief effect te merken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *